Kilometrikorvaus - Kuluuko se auto ajossa?

Valtakunnallinen autolehti (Tuulilasi 9.2012) laski ja raportoi kesällä auton kulut vuoden testiajotaipaleelta. Auto oli Ford Focus 1.6 Ecoboost Trend Wagon. Aikaväli kesäkuu 2011 – kesäkuu 2012. Ajokilometrimäärä oli 30 000.

Laskelman mukaan auton kustannukset tuolla taipaleella olivat 38,5 senttiä kilometriltä. Pelkkä auton arvon alennus välillä ”uusi autokaupan ovella – vuoden vanha ja 30 000 ajettu” oli 6 655 euroa.

”No 38,5 senttiähän on melkein 7 senttiä vähemmän kuin kilometrikorvaus 45 senttiä” huutaa meille valtiovarainministeriön edustaja tai enemmän cityihmiseksi tunnustautuva aktiivi raitiovaunun ovesta. ”Ja yksityiskäyttökin on vielä vähentämättä suhteessa työajoon!”

Noinhan se on, oikeassa olette.

Vielä enemmän olisitte kuitenkin laskelmissanne oikeassa kun huomioisitte sen, että tuo Focus maksoi uutena 28 355 euroa. Esimerkiksi SMKJ:n jäsenten autojen keskihankintahinta oli kuitenkin vuoden 2011 tietojen mukaan 38 000 euroa. Noin joka kymmenes jäsen ajaa 60 000 euroa maksavalla autolla. Ja nimenomaan ne paljon ajavat ajavat Suomessa keskimäärin kalliimmilla autoilla ja enemmän kuin tuon 30 000 vuodessa. Tuo kertyy jo pelkästä keskimääräisestä työajosta. Näiden premium-merkkien arvokin laskee nopeammin kuin halvempien autojen.

Kilometrikorvauksen oikeaksi arvoksi voidaan saada eri laskelmien perusteella eri sentit. Suuruusluokka on kuitenkin ollut aina oikein, jos lähdemme siitä, että myös paljon ajaville korvataan työajojen pääomakulut osana kilometrikorvausta. Korvausten raju puolittaminen teoreettisen ylikompensaatiolaskelman perusteella onkin hölmö hanke. Ja hölmö se on vuodenkin päästä, jos mitään muutoksia ei siihen tehdä.

Eli kyllä se auto kuluu. Ja kyllä se kuluttaa. Varsinkin rahaa.

Lue lisää kilometrikorvauksen muutoshankkeesta ja mielipiteistämme kotisivuiltamme www.smkj.fi.

9 vastausta to “Kilometrikorvaus - Kuluuko se auto ajossa?”

  1. chauffeur

    Kerrassaan riemastuttava perustelu nämä SMKJ:n jäsenten ökyautot. Jotkut ajavat työmatkansa Rolls-Roycella. Kenties kilometrikorvaus pitäisi mitoittaa näiden kustannusten mukaan, ml. autonkuljettajan palkka.

    Onhan se kieltämättä surullista, että mm. kiinteistönvälittäjille joudutaan suurempi osa palkasta tästä eteenpäin maksamaan palkkana, kun päivittäistä reissua Espoosta Lappiin ja takaisin ei oikein pysty perustelemaan verottajalle.

    Vastaa
  2. smkj

    "Ennemmin karsin kilometrikorvauksista kuin sairaanhoidosta."

    Niin minäkin. Tarkoitushakuisen verrannon saa aikaiseksi kuin vertaa kahta asiaa, joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kilometrikorvausasiaan liittyy muutakin kuin sen taso. Kuten se, saavatko yritykset itse määrittää liikkumistapansa. Autoetuauto ei sóvi sekään kaikille.

    Kaupparatsuja on hyvä syyllistää, mutta eivät he asialla pelkästään ole. Onkohan kilometrikorvaus palkanlisä vaikka kotisairaanhoitajalle? Myyntialallakin keskiansiotaso on yli 4000 euroa kuukaudessa. Enpä usko, että paljon halutaan työnantajien puolesta ylimääräistä maksella.

    Vastaa
  3. Paula

    Toisaalta miksi maksatuttaa tuota palkanlisää veronmaksajilla. Sillä kyllä kilometrikorvaus on nimenomaan palkanlisä. Ostakoon työnantaja auton, maksakoon kilsat ja pyytäköön työntekijää maksamaan kilometritaksat auton kulumiseen huomioiden vapaa-ajanajosta jos kerta työmatkaa tulee paljon suhteessa vapaa-ajan ajoon...
    Monetkin matkaavat omalla autolla vain jotta saavat kilometrikorvaukset vaikka muukin kulkupeli olisi mahdollinen tai jopa nopeampi.
    MInusta ihan hyvä säästökohde, sillä säästöjä pitää löytää. Ennemmin karsin kilometrikorvauksista kuin sairaanhoidosta. Toinen säästökohde olisi asteittainen luopuminen asuntovelkaisten korkovähennyksistä. Esim. 15 vuodessa.

    Vastaa
  4. Jarzan

    Perusongelma: vain 5M (miljoonaa) ihmistä asuu Ranskan kokoisella alueella (verrokki Ranska on n. 62,8M asukasta). Silti Suomeen yritetään "tunkea" ratkaisuja, jotka eivät toimi edes 7M hengen suurkaupungeissa. Eh? Onkohan liian moni kansaamme edustava käynyt liian monella ilmaisella ekskursiolla ulkomailla väärissä paikoissa?

    Ratkaisu: Siirretään koko Suomi pääkaupunkiseudulle tukemaan vanhenevaan väestöön liittyvää työvoimapulaa.

    Edellisen lisäksi, tehdään muusta Suomesta vapaasti vallattavaa kaivosmaastoa tai raskaan teollisuuden suojavyöhykettä. Erotetaan osa Suomesta kanslaisten omistamaksi EU:n ulkopuoliseksi yhtiömaaksi, jossa osakkaana olisi jokainen suomalainen. Kyseistä yhtiömaata myytäisiin ilman ylimääräistä verotaakkaa kansainvälisten suuryritysten tarpeisiin. Eli tämä olisi Suomen toinen "Ahvenanmaa", paitsi, että suomalaiset omistaisivat sen.

    Kateus edelleen voittaa kiiman?

    Vastaa
  5. Tunppi

    Miksi aina lasketaan uuden auton mukaan nuo laskelmat? Esimerkiksi kaikki remontit,isommat huollot,rengaskulut,katsastukset remonteineen ym. jää pois kun lasketaan uuden auton mukaan...Ja kaikki nuo on juoksevia kuluja ainakin minun autossa joka ei tienaa kilometrikorvauksilla...

    Vastaa
  6. Eero Vainio

    Mietin mitä hyötyä kilometrikorvausten verovapauden rajan alentamisesta on valtiontaloudelle. Kilometrikorvaukset maksetaan pääsääntöisesti työntekijöille juuri tuon valtion määräämän taksan mukaan ja näin ollen ainoa, joka tästä hyötyy on työnantaja - valtiolle ei tule tästä diilistä senttiäkään - eihän valtio niitä km-korvauksia ole tähän mennessäkään ollut maksamassa.
    Ilmeisesti valtiovarainministeri Jutta Urpilainen on suuressa viisaudessaan luullut, että kun lasketaan km-korvausten tasoa niin valtiolta säästyy vastaava määrä rahaa. Kun muutkin päätökset samassa ministeriössä tehdään tuon logiikan mukaan niin voi vain arvailla tuloksia.

    Vastaa
  7. Tomppa

    Siksi kaupparatsut ajelevatkin 50 keur autoilla koska ylisuuri kilometrikorvaus mahdollistaa sen. Nyt kun VEROVAPAATA km-korvausta järkeistetään, niin ehkä autovalinnatkin järkeistyvät. Kannattaa ottaa huomioon että vaikka auton arvo putoaakin eniten ensimmäisen vuoden (päivän) aikana, niin toinen ja kolmas vuosi ovatkin jo erilaisia arvonalennuksen kannalta.

    Vastaa
  8. Juha

    Olet oikeassa. Mutta aika harva kai tankilla ajaa. Mutta miksi kaikkia kustannuksia tai edes suurinta osaa ei saisi maksaa verovapaasti? Kun kyse on kustannuksista.

    Kilometrikorvausuudistuksen vaatimiseen sisältyy mitä suurimmassa määrin periaatteellista halua hankaloittaa autoilua.

    Vastaa
  9. Jussi

    Muutos ei kiellä työnantajaa maksamasta enempää km-korvauksia, vain verovapaa osuus pienenee, eli voi ajella vaikka tankilla työajonsa jos siltä tuntuu.

    Vastaa

Vastaa kirjoittajalle Juha

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>